Uživatel nepřihlášen
Strecův herní koutek
RSS kanál blogu
Píše: Strec - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.

Recenze: No Man's Sky

Neděle 25.9.2016 14:44 - Autor: Strec
To se mi líbí

Recenze: No Man's SkyNekonečný vesmír plný možností... Zní to opravdu pěkně, skoro až neuvěřitelně. No, je tomu opravdu tak. Ovšem výrok s možnostmi jsem přeci jen trochu přehnal. Ale vždyť NEKONEČNÝ VESMÍR. Kašlat na možnosti.

Recenzovaná verze: Steam

Úvodní slovo

O této hře se už napsalo plno článků i komentářů, obhajujících i obviňujicích. Někteří to vychvalují do nebe a pro jiné je i zadupání pod zem málo hluboko. Zvědavost mi nedala spát. Musel jsem to vyzkoušet na vlastní kůži, abych si udělat obrázek o hře sám. Díky tomu mohu přinést mé dojmy i vám. Případně pomoci při rozhodování, zda koupit či ne. Záleží na vás, jestli budete sdílet můj názor.

Ještě než začnu se samotnou recenzí, tak raději varuji před drobnými spoilery. Tak ať vám nezkazím to málo z překvapení, co hra má. Vzhledem k tomu, že hra je opravdu obsáhlá a přitom nabízí tak málo. Převážně to je varování pro ty, co si chtějí na vše přijít sami, bez prozrazení drobných střípků náplně této hry. Nejde o nic závratného, ale v tom málu to dokáže být i hodně.

Z pomyslného dna rovnou na oběžnou dráhu a ještě dál

Nekonečný vesmír, který čeká až jej někdo objeví a zmapuje. Tak by mohlo znít heslo ke hře No Man´s Sky. Avšak než se dopracujete na příčku cestovatele/objevitele budete si muset v úvodu hry opravit vesmirné přibližovadlo, které je po havárii v nepojízdném stavu. A opatřit si potřebné prvky k vzlétnutí z atmosféry. A aby toho nebylo málo, tak ještě k nabíjení podpůrného systému vašeho obleku. Tento úvod slouží jako tutorial, který se táhne až do získání warpového pohonu. Jeho délka závisí na bohatosti planety na potřebné prvky a vaší zvědavosti konečně už vidět planetu na které jste v celé kráse. Jinak řečeno, dokud vás pohyb po povrchu neomrzí.

Po opravě své výbavy můžete scanovat faunu, floru a geologické útvary a sdílet objevy. Za předpokladu že jste první objevitel (víceméně jistota) tyto planety i pojmenovat. Za objevování a za prodej uskladněných prvků a artefaktů dostáváte vesmírnou měnu, takzvané jednotky. Během průzkumu jistojistě narazíte na vysílaci věže u kterých si můžete uložit hru, případně rovnou na vesmírnou stanici obývající zástupcem jedné ze tří ras. Dále pak můžete objevit monolit u kterého se naučíte slovo nápomocné při komunikaci s představitelem jedné z ras či rovnou za absolvování jisté zkoušky i obdržet nějaký dar. Ovšem v případě pěší turistiky je to poměrně náročnější hledání.

Jak už jsem uvedl dříve, můžete těžit prvky jako plutonium, uhlík, železo... pomocí svého multi-nástroje, který slouží zároveň jako zbraň. Prvky v úvodní fázi slouží převážně pro opravu a chod vaší lodi. V další řadě k naplnění doposud prázdného úložného prostoru, který má ze začátku u vaší osoby 12 míst a 15 míst u vesmírné lodi. Inventář se postupem času bude možno rozšiřovat. Není třeba hned lámat hůl nad nedostatkem úložného prostoru. U postavy se kapacita zvětšuje formou nákupu upgradu a u vesmírného korábu zkrátka nákupem modelu s větší kapacitou. Ve finále se můžete dostat na uctihodné číslo 48. Jak u obleku, tak u lodi. Ovšem je potřeba obětovat nemalou částku jednotek. Ale to vás bude čekat v pozdějších fázích hry. A třeba loď s větší kapacitou je téměř jeden z cílů hry. Stejně tak má sloty i váš multi-nástroj, do kterých můžete vkládat vylepšení stejně tak jako do volných slotů vaší lodi a obleku. Pro úplnost, maximální kapacita pro multi-tool je 24 slotů.

Zatím jsme se ještě nedostali z planety. A to je škoda, když se nad vámi rozprostírá hluboký a téměř nekonečný vesmír. Takže usadit se v kokpitu, zkontrolovat zásoby plutonia a zážeh.

Po dosažení kosmických výšek hra dostává úplně jiný nádech než na povrchu. Vesmír je temný s barevnými mlhovinami v dálce, v povzdálí vidíte jiné planety a měsíce. Okolo vás se vznáší asteroidy plné prvku zvaném Thaminum9, potřebného pro meziplanetární pohon. A jako bod naděje všudypřítomná vesmírná stanice. Tam by měly směřovat vaše pomyslné kroky nejdříve. Po automatickém zadokování vyrazíte ke správci stanice. Opět jeden ze tří zástupců inteligentního života, a navázat kontakt a obchodovat. Věřte, že v prvních hodinách nebudete mimozemšťanům rozuměnt nic a pouze se budete orientovat podle popisu dění. Takové to "domluvení rukama nohama" je zde formou textu, složité animace nečekejte. Až časem po naučení zhruba nějaké stovky slov, vám některé monology dají smysl a budete vědet jak na ně adekvátně reagovat. Obchod se zprostředkovává výhradně přes terminál,  kde máte možnost prodávat náklad z vašich kapes i z lodního skladu nebo naopak nakupovat prvky či součástky. Pamatujte, že věci označené hvězdnou jsou při nákupu nejdražší a při prodeji si na nich nejvíce namastíte kapsu.

V rámci pomyslného tutoriálu vaše cesta povede z vesmírné stanice na jinou planetu v daném systému. Kde si obstaráte warpový pohon a potřebné palivové články do něj. A až v tento moment vám nic nebrání k cestě do dalšího systému. Stačí zvolit galaktickou mapu a vybrat cíl vaší dlouhé cesty. Z počátku povede vaše cesta nejspíše podle jisté linky. Ale časem až dostanete jistá vylepšení se před vámi otevřou široké možnosti pohybu na volné noze napříč systémy. Typy hvězdných systému se dělí podle klasifikace od všedních až po vzácnější s rozmanitějším prostředím a životem.

V nově objeveném systemu nebo později, ale každopádně brzy narazíte na entitu zvanou Atlas v celé kráse, a naskytne se vám možnost následovat jeho cestu. Ať se rozhodnete jakkoliv, tak je to zajímavé zpestření. A věřte, že je to prakticky jediný prvek jakéhosi děje. Stejně tak se vám naskytne možnost narazit na záhadnou stanici s průzkumníky, kteří vám mohou dopomoci k dosažení cíle dle vašeho uvážení. Ať je to střed galaxie, cesta Atlase nebo průzkum na volné noze. Je Je jen na vás jakou volbu zvolíte a co budete profitovat. Výběr cíle není nijak svazující, podle volby jen dostanete odpovídající dar.

Tolik asi k poměrně obsáhlemu popisu hry. Vlastně až teď  mi dochází výrok, že se hráči nemají dívat na youtube videa, aby si nevyspoilerovali hru. Přišlo mi to přehnané, když je hra tak megalomanská. Ale je pravda, že to co vás překvapí při začátcích... vás po několikáte už neohromí. Proto se omlouvám pokud jsem timto někomu zkazil pocit překvapení. A jen tak mimochodem, vic toho od hry nečekejte. To co jsem zde popsal děláte systém od systému. A pokud najdete havarovanou loď a budete se jí chtít ujmou, tak i s onou počáteční opravou.

Průzkum a objevování... alfa a omega No Man´s Sky

Hra je v základu takový nekonečný walking simulátor zaměřený primárně na průzkum a objevování nového. Nesmíte zde čekat dechberoucí příběh nebo neuvěřitelnou hratelnost. To zde prostě není.
Prakticky celou náplní hry je těžení surovin, obchodování s nimi, hledání plánků a následného craftingu vylepšení. To vše je jen výplň v hlavním pilíři hry. A tím je samotné objevování tajemství vesmíru.

Planety jsou členité od hor, kopců, plání, jeskyň až po jezírka a moře a prakticky v každém koutě může čekat na objevení nějaká forma života. Ať už rostlinná nebo živočišná. A aby toho nebylo málo, tak je potřeba zdokumentovat i geologické objevy. Bohužel v počátku hraní jsem měl štěstí na pořád ty samé variace rostlin i zvířat a to i napříč planetami i systémy. Je opravdu překvapující kam se evoluce vydala v celém vesmíru, když o několik systémů dál objevíte tu samou houbu a toho samého jakoby-dinosaura. A tímto příkladem to nekončí. Podobnost mezi systémy byla až nepříjemně častá a nekončilo to jen u rostlin, které se opakovaly až nepříjemně často, ale i podobnost zvěře až po samotný povrch planet. Chápu, že na jedné a té samé planetě se vyskytuje tentýž druh jen v odlišné variaci. Ale v dalším systému bych očekával něco jiného a ne pořád to velmi podobné prostředí, stejné rostliny a proboha proč i stejné nebo téměř identické tvory. Po několikati desítkách hodin a s jistým odstupem bych to pochopil. Ale v prvních desítkách nahraných hodin opravdu nikoli. I když by se jednalo o na život chudou planetu, tak jistá rozmanitost v tom málu by byla vítaná.

Obdobně chudě jsou na tom i zvukové projevy zvířat. Žádné hrůzu nahánějící zvuky, které by daly najevo dominanci a agresivitu tvora nebo prostě nějaká pestrost. Ve velké míře pouze pištení a kňourání, když se daří tak i mručení. Celkově to nepřispívá k atmosféře, když na poměrně pusté, kamenité planetě začne kolem vás běhat skřítek a kníkat. V tu ránu je atmosféra neprozkoumané a "nebezpečné" planety pohřbena.

Jeden z prvních objevených druhů v prvních hodinách hraní...
...Jiný systém, jiná planeta o několik hodin později... neuvěřitelná podoba
Tento exemplář ač nově objevený, tak mě velmi známý

„Podobnost mezi systémy byla až nepříjemně častá a nekončilo to jen u rostlin, které se opakovaly až nepříjemně často, ale i podobností samotného povrchu planet až po zmíněnou faunu.”

Ono i vygenerování zvířat někdy není zrovna dokonalé. Nemálokrát jsem potkal zvíře, které svojí fyziologií vypadalo jako poslepované a pohybuje se nějakým zázrakem. Párkrát mě napadlo, že se jedná o výtvor z laboratoře šíleného vědce. Dr. Frankenstein by měl určitě radost.

Mezi zvířaty funguje určitá forma potravního řetězce. Masožravec jde po všem a býložravci jen běhají kolem. Žádné divoké potyčky nebo strategický hon tu neuvidíte. Zkrátka větší zvíře "narazí" do menšího a ono "upadne". Za lovnou zvěř je brán i samotný hráč. Ale to je problém útočícího zvířete, jelikož pro hráče neznamená hrozbu.

Ale aby jste si nemysleli. Všechny planety nemusí obsahovat život o kterém jsem tu už hojně napsal. Záleží také i na jaký systém se dostanete. Každá soustava má svoje označení a podle něj můžete odhadnout jak na tom bude s pestrostí. Základní planety nesou označení G a jedná se o žlutá slunce. Zde opravdu nemůžete čekat rozbujený život do pestrobarevné nádhery, možná ani život nenajdete. A prvky najdete vesměs jen základní pro přežití. Ovšem k těm pestřejším planetám se dostanete až po získání výkonějšího pohonu a i to není záruka, že na dané soustavě najdete něco ohromného. Osobně jsem prozkoumal několikero vzácnějších systému a opakovaně jsem nacházel již viděné a dokonce i pusté planety. Až jsem začal ztrácet naději, že ono označení má nějaký smysl.

Zde jsem našel houby... a taky houby, které jsem viděl dříve a ještě mi bylo několik hodin souzeno je vídat

Během zdlouhavého mapování planet, jak jsem již zmínil v úvodu, narazíte na přinejmenším drobné monolity u kterých se naučíte slovo mimozemské mateřštiny nebo dokonce velké monolitické stavby, které poskytnou i jistou výzvu. Za správnou reakci se vám dostane odměny nebo plácnutí přes prsty. A aby toho nebylo málo, tak narazíte na stanice osídlené, neosídlené nebo dokonce napadené agresivní flórou. Opět škoda, že stanice za stanicí, planeta za planetou, systém za systémem, vše je totožné s omezeným počtem variací. Žádná změna v architektuře nebo nějaké specifické prvky pro danou rasu obývající vámi navšívenou soustavu. Pouze mimozemšťan na stanici se mění podle dominující rasy v daném systému. Ale i to je víceméně další z iluzí pestrosti.

Konečně pestrá planeta se zajímavým životem...
...Jiskřička naděje...
...po 40 hodinách

Vzhledem k tomu, že je vesmír téměř nekonečný, tak každý může mít jinou sestavu planet jinačí postup hrou. Nedá se to nějak kvalitně ověřit a zajistit pestrost obsahu pro daného hráče. Zatímco jeden má několikrát pestrou, životem bující planetu a pokáždé jinou. Tak druhý může naopak většinu času trávit na pustých šutrech nebo nacházet variace toho samého.

To vše může velmi brzo za pocit stereotypu. Vzhledem k tomu, že se to prezentuje jako průzkumná HRA a plno lidí tímto argumentem hru obhajuje. Je tohle poměrně výrazné mínus a sporný argument.

Pro běžného hráče prakticky nekonečné množství planet hru nemůže zachránit. Aneb 100x to samé je pořád to samé. A zde se to týká převážně hratelnosti a v závislosti na štěstí i k samotnému objevenému obsahu. Hra trpí nedostatkem kreativnějšího a využitelnějšího obsahu. Zatím lidem zbývá pouze to objevování, které náročnější hráče nedokáže u hry udržet. A velkou roly zde hraje i faktor náhody.

Nevím zda je to vydaným patchem nebo jsem měl jen po 40 hodinách konečně štěstí, ale konečně ve mě hra probudila jiskřičku naděje. Konečně jsem prozkoumal několik planet a mohu říct, že spoustu tvorů jsem ještě neviděl a dokonce vypadají i k světu. Otázka je zda je hra opravdu nějak vylepšená nebo jsem měl až po 40 hodinách pouze štěstí. To ukáže opět jen čas a další hodiny hraní.

Každopádně téma pestrosti a zajímavosti obsahu je velmi sporné. Nejen ze subjektivního pohledu, ale i ze strany servírování pestrého obsahu ze strany hry.

Za moji maličkost mohu říct, že jsem navštívil 47 systémů a 151 planet (měsíce počítejme mezi planety) za 50 hodin nahraného času. Do sčítání samotných tvorů a dalších objektů jsem se už nepouštěl. Pro přibližnou představu počtu zvířat si ke každé planetě přičtěte, řekněme číslo 4-8 (obvyklý počet "unikátních" druhů na planetě pro 100% scan). Bude to pouze orientační číslo, ale pro představu dostačující. I kdybych vám vše spočítal přesně, tak by číslo ještě muselo obsahovat poznámku o duplicidních formách (odhadem to může být 25% objeveného obsahu).

Galaktičtí eko-ochránci a vesmírné krysy

Na planetách je forma vesmírných policistů zvaní sentinelové, kteří dohlíží na pořádek. Pokud budete více akční a nepořádní je vysoká šance, že zakročí. Základní sentinel vypadá jako poletující kamera a snímá okolí a důkladně scanuje místo vašeho nedávného vlivu na krajinu. Při vyhodnocení nežádoucí události se pustí do pachatele, tedy vás, laserovými projektily. Možná to zní nebezpečně, ale pokud zakročíte včas, tak svým multi-nástrojem je máte z krku raz, dva. A pokud nezvládnete držet ruku v klidu s mířením, tak si přidejte tři. A ani nestihnou svolat posilu ve formě vyšší třídy sentinela. Také je šance, že narazíte i na agresivní tvory. Zde je možnost útěku nebo řešení jako se sentinely.

Quadrupedal sentinel
Bipedal walker
Tento pohled značí nebezpečný zájem o mou osobu

Ve volném vesmíru vás zase mohou ohrožovat vesmírní piráti. Kteří se vám budou snažit dostat pod kůži ve vesmírných stihačkách. Potyčky s nimi jsou v počátku zábavné a poměrně obtížné. Ale po určité době a několika přepadeních bych se opravdu nebál použít i horší výraz jak vesmírné krysy. Jakmile si pořídíte lepší ofenzivní vylepšení, tak se stanou víceméně pouze otravnými škůdci. Popravdě budou nadále stejně otravní, jen likvidace zabere podstatně méně času. A stejně tak jak si piráti mohou vybrat za cíl vás, tak si občas dají trošku větší sousto. Řeč je o přepravních lodích, kterým se můžete vydat na pomoc nebo se na ně vykašlat. Až na zvýšení reputace a ztráty několika minut života, tím nic nezískáte. Tedy za předpokladu že hru nehltáte natolik, že by utrpělo vaše morální povědomí. V prvních hodinách to může být celkem zpestření, během pohybu mezi planetami a opakovanými útoky pirátů na vaši osobu. Postupem času se z toho stane opakující se rutina a stereotyp, jako prakticky ze všech herních prvků ve hře.

To je z té akčnější části asi vše. Samozřejmě vás ještě může ohrožovat nepřízeň vhodné atmosféry a případně jeden jediný druh agresivního plevele. Ale s tímto nepřítelem se bojuje uvnitř inventáře boostováním ochranných systémů obleku a stálou dodávkou provozních prvků. Zde se o zábavné činnosti nedá hovořit a o akci už vůbec ne. Celkově jsou souboje jen takové to zpestření v kolotoči rutiny.

Technický stav

Jako téměř každý port, tak i zde se hře podařilo osvojit si klasické portové manýry. Nestabilní fps, pády hry, zvláštní ovladaní. Klasika. Člověk se nad tím už ani nemůže podivovat.
Jak měla hra při vydání problémy se snímky, tak nyní mohu říct, že vše jede víceméně stabilně na maximální nastavení. Drobné škubnutí je patrné pravidelně při příletu na planetu. Zřejmě při načítání povrchu. Ovšem jednu věc, kterou nemohu překousnout je vykreslování povrchu a obsahu na něm. Při průletu nad povrchem se samotný povrch i objekty na něm formují jakoby z černých molekul, které se smršťují do daného objektu. A nejedná se o objekty v obtížně dohledné vzdálenosti, ale prakticky přímo před nosem. O trochu snesitelnější je to při pěším průchodu, ale stále se občas sem tam něco zapomene včas zjevit. Vypadá to hrozně a průzkum je tímto do jiste míry méně atraktivní.

Generování v obraze

Dost překvapující pro mě byla i stabilita objektů, přesněji řečeno vytěžitelných kovů na planetách. Uvedu příklad pro lepší pochopení. Vytěžím si tak kupu zlata a jdu dál na obchůzku. Při cestě zpět vidím u své lodi totožnou kupu zlata. V momentě mě přepadla zlatá horečka a jako po podáni studeného obkladu mě přešla, když jsem přišel blíž. Z kupy zlata se při přiblížení za pomocí černých teček opět stal tentýž mnou vytvořený ementál. Malinko mě to zklamalo. Nejen že se existující objekty nezobrazují správně a včas, ale i již neexistující objekty se nezobrazují... tedy respektive zobrazují dokud k nim člověk nepříjde blíže.

Ono celkově s generováním povrchu se vezou další problémy. Poletujícími bednami to začína a pokračuje to k špatně umístěným budovám až tak, že jde vidět do zdí. A dokonce se můžete dostat pod budovu do textur nebo se povrch dostane do budovy. Jednu planetu jsem měl těmito unikáty doslova posetou.

Asi nízká gravitace...
...nebo špatný architekt...
...možná přeci jen to generování planet...
...náhodnému generování prostě neporučíš

Nevyhnuly se mi ani pády hry. Za téměř 50 hodin mi hra spadla kupodivu pouze 6x a to převážně až v druhé polovině nahraných hodin. Ovšem nic příjemného, když objevíte novou formu života a běháte bez uložení a pak vám to padne. A po opětovném načtení již není dané zvíře k nalezení.

Co už není chybou hry, ale jejím prvkem a přesto je to přinejmenším otravné je nemožnost ovládaní lodi nad povrchem a interakce za drženi tlačítka (E). Loď je plně ovladatelná ve vesmíru, v atmosféře, ale ani za nic vás nepustí pod cca 20 metrů nad povrch. Vždy před překážkou vzlétnete výše a přeletíte ji. Prostě není možnost nabourat nebo přímo havarovat. Přistaní se provádí za pomocí jednoho tlačítka. Jde vlastně o asistenci přistání a vše je již v rukou autopilota. Vzhledem k nemožnosti se více přiblížit k povrchu a správně odhadnout místo přistání, tak ne vždy přistanete tam kde chcete. No a Interakce s objekty nebo v inventáři se neprovadí jednoduše stiskem jednoho tlačitka, ale zdlouhavě musíte u všeho držet několik sekund (E). Řekněte si, to nic neni. Až to budete dělat 100x do hodiny i vícekrát a několik hodin vašeho nahraného času, tak možná změníte názor. Rozhodně nechápu účel tohoto způsobu. Snad natáhnutí herní doby nebo aby jsme se třeba neuklepli v úhozu klávesy. Opravdu nevím.

Kdyby jste tak chtěli přistát... tak se vám to nepovede
I ryby mají své dny

Více než jednou jsem narazil na zmíňku ohledně ovládání na klávesnici a myši. Rozhodně v ovládání nevidím nějaký výrazný problém. Po povrchu se postava ovládá naprosto přirozeně a hráči FPS nemohou mít problémy. S ovládáním vesmírného korábu jsem též neměl nejmenší problémy. Ve vesmíru se ovládá naprosto intuitivně a člověk nemusí být ani zběhlý v leteckých simulátorech. Jen nad povrchem to skřípe. Ale nejde o problém v ovládání samotné lodi. Jde jen o vývojářské rozhodnutí, že dát nám plnou kontrolu nad povrchem je zřejmě velmi nebezpečné. Blbost... ano. Špatné ovládání nikoliv. Zbytečné je držení tlačítka na potvrzení akce, ale o tom jsem už psal.

Opravdu v některých případech jsem velmi vděčen za moderskou komunitu. Některé modifikace hru opravdu znatelně upraví a zbaví ji některých neduhů. S mody se dá pomysleně k hodnocení přičíst jeden bod, který je poděkováním moderům. Rozhodně doporučuji mod na zrušení zdlouhavého držení interakčního tlačítka, létání nízko nad povrchem a případně i nějaké úpravy textur budov.

"Slovo" na závěr

K recenzi jsem přistupoval pouze jako k hodnocení hry jako takové, co jsem hrál. Nějaké marketingová videa, obrázky nebo sliby neměly v pohledu na můj pocit ze hry vliv. Předně jsem ani marketingové tahy před vydáním No Man´s Sky nějak nesledoval. Přiznám se, že až do měsíce před vydáním jsem si myslel, že jde jen o exkluzivitu na PS4. Od hry nečekal žádné zázraky a hra mě svým způsobem i zabavila. Ale tak obsahově chudou hru jsem opravdu nečekal. Zde se dá řídit heslem 100x nic, pořád stejně nic aneb nekonečné množství relativně odlišných planet hratelnost nespasí.

Schválně jsem si dával načas, abych pořádně okusil náplň hry a případně se i dočkal nějaké opravy PC verze. Sami vývojáři nabádali hráče, aby nedali na uspěchané recenze a podle jejich rady jsem se snažil poctivě proniknout do jejich hry před sepsáním článku. Dle mého názoru uspěchaná recenze hru No Man´s Sky opravdu nemůže dostatečně obsáhnout. S tím s vývojáři souhlasím. Jelikož recenzent v prvních pár hodinách hraní nemůže zakusit ten pravý pocit ubíjejícího stereotypu a fádního designu planet. Moje zvědavost a touha napsat po delší době nějaký článek mě stála poměrně neuměrnou částku financí i času. Diky bohu, že jsem se na hru netěšil a byl jsem pouze zvědav. To zklamání by muselo být nepopsatelné. Sice mě hra jistým způsobem zaujmula, ale za tu cenu to nestojí.

Další poznámka se týká screenshotů. Na zde vložených obrázcích se hra může zdát zajímavá, krásná, možná ani ne taková jak ji popisuji. Ukazuji pouze obrázky, které dávají trochu prostoru pro vytvoření představy, jaké nejzajímavější planety jsem ve hře měl možnost vidět. A použité slovo nejzajímavější je zde přesto diskutabilní. Přeci jen další variace té samé planety na obrázku ani nepoznáte... to chce opakovaně zažít. Je pravda, že v posledních dnech se hra zřejmě znatelně vylepšila. Ale dlouho po vydání hra působila jako mdlý early acces.

Ještě drobná rada pro hráče hrou neposkvrněné. Raději se zamyslete nad tvrzením hráčů, co protiargumentují, že každá hra má stejné prvky, principy a je časem stereotypní a zde se to bere jako výrazný zápor. Ano je to pravda. Zde je hratelnost od začátku totožná a závislá na opakování toho samého až do dosažení kýženého cíle. Aby jste zjistili, že ten cíl za to snad ani nestojí. Podle hesla "cíl je cesta". Ohledně pestrosti světa je to trochu sporné, ale pokud někoho baví létat mezi velmi podobnými světy, velmi často obsahově téměř stejnými a čekat na moment až opravdu objevíte nějakou odlišnou a okouzlující planetu... je to věc a hlavně čas daného člověka.

Zavěrem bych chtěl poděkovat za přečtení. A apelovat na zdravý rozum některych, kteří podobný přístup k vydané hře ze strany vývojařů, ještě podporují a obhajují. Zamyslete se nad tím, zda je v pořádku prezentovat něco jiného, než výsledně prodávat. Případně i zamlčovat či mlžit skutečný stav věci. Proč tohle mají potřebu dělat hrači hráčům... nepochopím. Zde napsané prohlášení je vyhradně reakci na některé komentáře a bráno v širším měřítku, než jen na recenzovanou hru.

Drobnost na zamyšlení. To, že někoho hra baví neznamená, že je hra dobrá, v pořádku a nezaslouží si kritiku.

Touto recenzí nechci říct, že je hra špatná. Bohužel neni ani dobrá. Zajímavý nápad, ale pořád to není ono. Hra mě svým způsobem baví, ale není to vysloveně zábava. Když se ohlédnu zpětně, tak se není čemu divit, že je hra pro mnohé nestravitelné zklamání.

Hra vyšla na Steamu 12.8.2016 a lze ji koupit za 59,99eur.

Na steamu měla hra největší a zároveň i nejrozporuplnější start v tomto roce.

No Man's Sky na PC, PS4 Hodnocení hry
Skóre hry 4 4/10
No Man's Sky
» Více o hře
Líbí se mi
  • Nápad s "nekonečným" vesmírem
  • Grafická stylizace
  • Vylepšování obleku, zbraně a lodi
  • Střípky příběhu, drobná motivace v počátku hry
  • Učení se jazyku mimozemských ras a následné užití v komunikaci
  • Efekty letu ve vesmíru
  • V počátku potyčky ve vesmíru
  • Kouzlo některých planet
  • Některá zvířata dokáží opravdu zaujmout
  • Variace kosmických lodí
  • Přehledný inventář
  • Jednoduchá hratelnost
Vadí mi
  • Rozvleklá a silně stereotypní hratelnost
  • Málo výraznějšího obsahu/herní náplně
  • Identická "místa zájmu" s minimální proměnnou
  • Málo civilizovaných mimozemských ras (3)
  • Opakující se flóra, fauna a vokální projevy zvířat napříč systémy
  • Chudé ozvučení zvířat
  • Animace některých tvorů
  • Žádná civilizace na povrchu planet (pouze téměř netknutá příroda)
  • Vyznění střípků příběhu v pozdějších hodinách hraní
  • Omezený rozsah pohybu lodi nad povrchem
  • Nudné až otravné potyčky na povrchu i ve vesmíru
  • Zbytečné, časem až otravné survival prvky
  • Žádná výzva
  • Pomalé vykreslování objektů a samotného povrchu
  • Chyby v závislosti na generování planety (létající objekty, základny na nerovném povrchu)
  • Propady fps, pády hry
  • Přehnaná cena
Verdikt: Hra není opravdu pro všechny. Je to nekonečný space walking simulátor bez poutavého děje. Hratelnost a zábava tu hrají druhé housle. Zkrátka na odreagování, pro věčné a nenáročné snílky je to víceméně stvořené. Otázka je... je to hra pro Vás? Na to si musí odpovědět každý sám. Každopádně za takovou cenu případným zájemcům hru rozhodně nedoporučuji. Pokud jste vydrželi doteď, vydržíte i do slevy. I tak je možnost, že vám cena po odehrání několika hodin bude připadat vysoká. V ten moment si řekněte... "mohlo mě to stát 60éček"... šedesát eur!!!
Hodnocení:
( 8.1 / 15 hlasů ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
No Man's Sky na PC, PS4Screenshoty ze hry

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Recenze: No Man's Sky
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Lootmaster   1x   Strec: kampaň byla asi taková , že se nám autor hry v rozhovorech kroutil jak žížala kolem multiplayeru. Jinak masivní a nezodpovědné PR herních webů, aby se co nejvíc navýšili objednávky tomu vůbec nepomohly přitom IGN i Kotaku měli finalní verzi o týdny dřív a znaly stav hry. .Lootmasterlootmaster5989    30.9.2016 08:10 Lootmaster

Strec   1x   Problém je v tom, že ti co to koupili a cítí se podvedení mají smůlu. To je stejny jako s jinyma produktama u kterych se zjistí podvodná kampaň. Dostanou pokutu, pokárání a případně povinnost se veřejně omluvit. Ale podvedení zůstanou stále podvedení bez náhrady.

A pak se najdou jedinci, kteří podvodnou kampaň nevidí. Až pod nátlakem důkazů případně změní názor na tolerování. A jako vrcholek všeho ještě omlouvají podvodníky a kritizují ty, co se jim tento přístup nelíbí.

29.9.2016 23:32
Strec

Já nevím jak moc přehnaná byla kampaň u téhle hry. I když něco jsem už vyčetl. Ale už jen to přelepování informací na krabicích je dost divná věc, ke které se nebyli ani schopni uspokojivě vyjádřit. A na online funkcích, která hra nemá, byl postaven pomyslný hype vlak. Který sice do chodu dávali fanoušci, ale postavili jej tvůrci. Zajímavé, že jej někdo pověřený nepřibrzdil, i když už pravda vystrkovala růžky a blížilo se k vykolejení. Teda jisté přibrždění tu bylo... formou "pozor, zachvilku se vyse**** v nejbližší zatáčce... ale pšššštttt".Komentář byl autorem naposledy upraven 29.9.2016 23:50

Původní verze před úpravami:Problém je v tom, že ti co to koupili a cítí se podvedení mají smůlu. To je stejny jako s jinyma produktama u kterych se zjistí podvodná kampaň. Dostanou pokutu, pokárání a případně povinnost se veřejně omluvit. Ale podvedení zůstanou stále podvedení bez náhrady.

Mr.Lolendo    Konečně a snad spravedlnost zvítězí protože pokud ne tak tohle si bude dovolovat každý.Mr.Lolendomrlolendo10723    29.9.2016 13:22 Mr.Lolendo

@ odpověď na komentář od Sherlock161:Konečně a snad spravedlnost zvítězí protože pokud ne tak tohle si bude dovolovat každý.

Sherlock161 napsal:odkaz ] Už se to oficiálně vyšetřuje jako false advertising

snehulak666    Musím se zdejšími komentáři i s recenzí souhlasit. Je to hrozně prázdné.
Zkuste si stáhnout/koupit battlecruiser 3000 nebo universal combat od firmy 3000ad. com . A porovnejte s no man sky. Ono i blbý frontier jako následník elite, který se vlezl na 1 disketu ! ! ! byl daleko bohatší a zábavnější než tohle.
snehulak666snehulak66633392
    29.9.2016 12:58
snehulak666

Musím se zdejšími komentáři i s recenzí souhlasit. Je to hrozně prázdné.

Sherlock161    odkaz ] Už se to oficiálně vyšetřuje jako false advertisingSherlock161sherlock1617169    29.9.2016 10:10 Sherlock161

odkaz ] Už se to oficiálně vyšetřuje jako false advertising

Phenonmen   1x   To nejhorší co jsem jsi kdy hrál . Nejde o hru ale o podvod . Kompletně jsme ztratil důvěru a chuť hrát nové hry .Phenonmenphenonmen11929    27.9.2016 09:11 Phenonmen

Strec   1x   Zvědavost byla silnější než já. Tak by se to dalo zkráceně vysvětlit i v otázkce investovaných peněz. A k tomu investovanému času. Hra me celkem bavila a vesměs jsem ji hrál jako odechovku po šichtě. Ale ten stereotyp a idea tam jsou přítomny, ale navzájem se vylučují. To mi asi nejvíc pokazilo zážitek, když jsem se chtěl ponořit do hry víc. To prostě nejde. Je to jen megalomanská, laciná oddechovka. Zde nelituji ani toho času, jako peněz... Ne že by mi chyběli, ale protože ta hra za to nestoji.
    26.9.2016 19:40
Strec

@ odpověď na komentář od El_Scorpio:Zvědavost byla silnější než já. Tak by se to dalo zkráceně vysvětlit i v otázkce investovaných peněz. A k tomu investovanému času. Hra me celkem bavila a vesměs jsem ji hrál jako odechovku po šichtě. Ale ten stereotyp a idea tam jsou přítomny, ale navzájem se vylučují. To mi asi nejvíc pokazilo zážitek, když jsem se chtěl ponořit do hry víc. To prostě nejde. Je to jen megalomanská, laciná oddechovka. Zde nelituji ani toho času, jako peněz... Ne že by mi chyběli, ale protože ta hra za to nestoji.
A zároveň jsem už během prvních minut hraní přemýšlel o sepsání recenze, takže s nějakou časovou ztrátou jsem počítal.Komentář byl autorem naposledy upraven 26.9.2016 20:23

Původní verze před úpravami:Zvědavost byla silnější než já. A k tomu investovanému času. Hra me celkem bavila a hlavně jsem ji hrál jako odechovku po šichtě. Ale ten stereotyp a idea tam jsou přítomny, ale navzájem se vylučují. To mi asi nejvíc pokazilo zážitek, když jsem se chtěl ponořit do hry víc. To prostě nejde. Je to jen megalomanská, laciná oddechovka. Zde nelituji ani toho času, jako peněz... Ne že by mi chyběli, ale protože ta hra za to nestoji.

El_Scorpio napsal:Musím napísať, že sa čudujem že si bol ochotný investovať také kvantum času do hry, o ktorej si tušil, že je na hovno. Ja už som v bode, kedy nestíham pri mojom obmedzenom čase hrať ani to čo chcem. A aj keď nemám rád nenávistné hodnotenia typu 1/10, tak One Man's Lie by som ho vylepil obratom. "Hra" bez zmysluplného obsahu, bez kampane, bez hry pre viacerých hráčov, navyše v mizernom technickom stave. Tá klamlivá kampaň (ktorú som našťastie prekukol) len podčiarkuje celú mizériu. A hladať plusy v "nie je to pre každého" je zúfalstvo. Aj Duke Nukem Forever či Sonic 06 "nie je pre každého" a pár ľuďom sa to páčilo.

Strec   1x   Já jsem taky balancoval na hraně 4-6. Ale ta hra si u me vic jak průměr neobhají. Takové hodnocení si zasloužila hlavně za cca 20 hodin zábavy a 30 hodin hledání toho ztraceneho kouzla.Strecstrec4311    26.9.2016 19:33 Strec

@ odpověď na komentář od Lootmaster:Já jsem taky balancoval na hraně 4-6. Ale ta hra si u me vic jak průměr neobhají. Takové hodnocení si zasloužila hlavně za cca 20 hodin zábavy a 30 hodin hledání toho ztraceneho kouzla.

Lootmaster napsal: Jako lépe bych to neřekl taky jsem snížil na 4/10 před týdnem ... , ale i tak se mi ta hra líbí :D ...

Lootmaster   1x    Jako lépe bych to neřekl taky jsem snížil na 4/10 před týdnem ... , ale i tak se mi ta hra líbí :D ...Lootmasterlootmaster5989    26.9.2016 18:10 Lootmaster

El_Scorpio    Musím napísať, že sa čudujem že si bol ochotný investovať také kvantum času do hry, o ktorej si tušil, že je na hovno. Ja už som v bode, kedy nestíham pri mojom obmedzenom čase hrať ani to čo chcem. A aj keď nemám rád nenávistné hodnotenia typu 1/10, tak One Man's Lie by som ho vylepil obratom. "Hra" bez zmysluplného obsahu, bez kampane, bez hry pre viacerých hráčov, navyše v mizernom technickom stave. Tá klamlivá kampaň (ktorú som našťastie prekukol) len podčiarkuje celú mizériu. A hladať plusy v "nie je to pre každého" je zúfalstvo. Aj Duke Nukem Forever či Sonic 06 "nie je pre každého" a pár ľuďom sa to páčilo.El_Scorpioel_scorpio63241    26.9.2016 17:53 El_Scorpio

Musím napísať, že sa čudujem že si bol ochotný investovať také kvantum času do hry, o ktorej si tušil, že je na hovno. Ja už som v bode, kedy nestíham pri mojom obmedzenom čase hrať ani to čo chcem. A aj keď nemám rád nenávistné hodnotenia typu 1/10, tak One Man's Lie by som ho vylepil obratom. "Hra" bez zmysluplného obsahu, bez kampane, bez hry pre viacerých hráčov, navyše v mizernom technickom stave. Tá klamlivá kampaň (ktorú som našťastie prekukol) len podčiarkuje celú mizériu. A hladať plusy v "nie je to pre každého" je zúfalstvo. Aj Duke Nukem Forever či Sonic 06 "nie je pre každého" a pár ľuďom sa to páčilo.Komentář odeslán z mobilní verze m.zing.cz

RobotFish   1x   Ta hra si zasluzi len to, ze si ju uz nikto nebude vsimat a rychlo sa na nu zabudne.RobotFishrobotfish6297    26.9.2016 16:53 RobotFish

Strec   2x   Děkuji za pochvalu.
Text byl před vydáním opakovaně upravován a doplňován. Proto se dost chyb nepodařilo vychytat a v mém případě to ani bez chyb nejde. Stejný důvod ma i rozsáhlost textu. Vše mi přišlo svým způsobem důležité a nechtěl jsem se toho vzdát.
V pozdější fázi psaní jsem si řekl, že k tomu budu přistupovat jako k názorné ukázce hry. Hra je taky rozsáhlá a po určitém čase máte pocit, že se už jen opakuje ;-) .
Obrazky mi dělali nemalé problémy. Bylo jich víc. Ale i teď bych řekl, že toho je až příliš. Každopádně jsem rád, že obrázky byli k užitku.
    26.9.2016 15:39

Děkuji za pochvalu.

Mr.Lolendo    Fanoušci STALKERA moc dobře vědí co znamená když napíší A. I. life. Zde to chybí. Aji primitivnější forma z FarCry 4 by stačila.
Proč je hra pro mě odpad protože nesplňuje ani svůj hlavní princip. Tedy algoritmus pro generování má zásadní chyby.
Několikrát se mi stalo že jsem přistál u základny na planetě a šel obkecat mimoňe.
Přistanu, vylezu z lodě, save, jdu pro mimoňe v levo, potom za tim vedle něj, následně toho úplně v pravo a hra spadne.
Pokud tohle v přesném pořadí opakuji tak hra vždy spadne u toho na pravo naposled. Když ale půjdu nejdříve ta tím na pravo tak hra nespadne a u mohu projit zbylé aniž by hra spadla.
Generování je rozbité a na to neexistuje výmluva.
Mr.Lolendomrlolendo10723
    26.9.2016 15:25
Mr.Lolendo

Generování je rozbité a na to neexistuje výmluva.Komentář odeslán z mobilní verze m.zing.cz

FesakSX   1x   Dal bych to mu 1/10 už jen kvůli tomuto [ odkaz ] 10: 25-12: 10!FesakSXfesaksx14964    26.9.2016 15:00 FesakSX

Dal bych to mu 1/10 už jen kvůli tomuto [ odkaz ] 10: 25-12: 10!

Sherlock161   16x   Ani si ta hra nezaslouží takovou pěknou recenzi. A pochvala za použití vlastních screenshotů a ne těch reklamních sraček, co se dalo do oficiální zing recenze. Takhle to má být.Sherlock161sherlock1617169    26.9.2016 09:06 Sherlock161

Virus   9x   To bylo ale počteníčko. :-D Dlouhé, někdy se opakující ale správně obsáhlé, výstižně popisující kladné a záporné prvky na hře (nemyslím + a -) a hlavně nezaujatě. Jako by mi to někdo říkal nad sklenkou džusu v hospodě. ;-) Až na pár chybek (jsme jen lidi) to je pěkná práce. :thumbup:Virusvirus7406    26.9.2016 02:00 Virus

O autorovi blogu

Muž, 26 let, Olomouc

Nicky:?

*Kdo si mě chce přidat do přátel/ve hrách, tak mi nejdříve napište (tady nebo na onom klientu). Cizí lidi si ve hrách nepřidávám.

Sestava:

- Zaklínač

- Bioshock

- Dishonored

- Sniper Elite

* Mám i jiné oblíbené hry, ale nedá se už mluvit o sériích, spíš o jednotlivcích a nebo nejsou opravdu TOP n. xy

*Všechny hry, ktery hodnotím i vlastním.

*Hodnocení 9 je pomyslná 10. Hodnocení 10 nedávám z principu, protože nikdy není hra dokonalá a vždy se najde i lepší kousek... buď časem nebo i paralelně jen s tím, že tam je lepší příběh a tam mě hra bavila třeba víc... a bla bla bla, však to možná znáte. Prostě nechávám si rezervu toho jednoho bodu, kdyby se opravdu objevila ultimátní hra tisíciletí.

Mé foto:

Založit herní BLOG